søndag 5. februar 2012

Nye småplagg



Solveig har fått en ny knytebukse etter mønster fra Stoff og Stil i tynt og lekkert Liberty-stoff fra Shaukat & Company.


Disse er lett som en plett å sy, og med en bitte liten dæsj kreativitet kan de bli riktig så søte. På denne buksen til Solveig har jeg laget en enkel liten rysjekant nederst ved føttene (ikke så veldig lett å se på bildene). Med f.eks. blonder eller pyntebånd kan man gjøre litt mer utav det.

Det å sy i trikotstoffer eller stretchstoffer har lenge vært noe mystiske greier for meg. Jeg har tenkt at -dette kan jeg ikke! I går bestemte jeg meg likevel for å gi det et ærlig forsøk og tok fram instruksjonsboka til symaskina for å lese meg opp på trikotsøm.
Resultatet ble en t-skjorte til Sivert i en pingvin-mønstret jersey jeg har hatt liggende et par år etter en feilbestilling fra Stoff og Stil.



T-skjorten ble jo riktig så fin, og nå har både Sivert og min gode mann lagt inn bestilling på t-skjorte med monstertrucker i knalltøff jersey fra Sydilla.
Dette var virkelig en milepæl; nå skal det bli både t-skjorter og bodyer til mine søte små...

3 kommentarer:

  1. Hei! Fine plagg altså! Bruker du en vanlig symaskin? Har kjøpte meg en coverlock som jeg har tatt i bruk så vidt det er. Sydd bare luer ennå da, men har kjøpt stoffer till raglantrøyer til både meg og gubben. Skal være med Venke som har Sydilla till Syfestivalen i Älvsjö i februar og da skal jeg ha på meg en tunika med monstertrucker. Hun har sååå mange fine stoffer. Må bare skynde meg å lære å sy, men det var det der med tiden da...

    Kikker stadig innom :-)

    SvarSlett
  2. Heisan, takk for trivelig kommentar! Syr på vanlig maskin, ja; Janome'n du ser i margen her. Fikk innføringskurs da jeg kjøpte den hos Asker og Bærum Symaskinsenter, og har ellers øvd og prøvd på egen hånd. Begynner å få god kontroll på vevde stoffer etter hvert, men det med strikkede stoffer har vært en barriere :)
    Coverlock er veldig dyrt, er det ikke? Tror ikke jeg kan ta meg råd til flere maskiner siden jeg ikke syr i så store kvantum, akkurat. Er mest til 'mine egne' og litt til små slektninger og venner...
    Ellers har fikleklutene du ser lenger ned på bloggen her gjort stor suksess. Har blitt mange av de etter hvert. Du får følge med, er snart ferdig med et kjempesøtt sett til Solveig, -venter bare på å få stoffet til underkjolen i posten ;)

    SvarSlett
  3. Koselige navn på barna da! Min mamma heter Solveig og gutten min heter Sivert :-)
    Og veldig fine kjoler...

    SvarSlett