søndag 13. oktober 2013

Overall i ull

Jeg er i gang med å sy fra syboka til bloggerne Heilt spesiell og Jubel. Boka er lekker, og jeg har planer om å prøve flere modeller derifra. Først ut er denne overallen ("Blå overall" på s.86) i ull.



Dressen er sydd i mørkegrå krinkelull fra Janus og kantet med interlock fra Myllymuksut. Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville ha mørkegrå med knall gul, men gult ullstoff var sannelig ikke enkelt å finne. Enden på visa ble at jeg kjøpte naturhvit ull som jeg farget selv med fargen Citron Yellow fra Omega Dyes. Det ble knallbra!
Dette var også første gangen jeg prøvde meg på glidelås; det var overraskende lett.



Det har vært litt diskusjoner i ulike fora rundt størrelsene på klærne i boka. Flere mener at klærne er små i størrelsene, og at særlig beinlengden på buksene er mindre enn på andre klær i samme størrelse. Jeg liker ikke at buksebeina blir korte, så jeg bestemte meg for å legge på ekstra beinlengde. Etter litt fram og tilbake endte jeg opp med str 116 på dressen i utgangspunktet, men la på lengden i bena til å samsvare med str 128. Konklusjonen er at storebror, som er ca 112-114 cm lang, har litt å vokse i med str 116, og at beina ble en tanke for lange. Jeg kunne med fordel begrenset meg til å legge på lengden til 122, og fremdeles hadde det vært rikelig. Ser også fra bildene at dressen er mer enn lang nok i ryggen, slik at den sagger litt. Når jeg skal sy samme dressen til vesla på to, kommer jeg nok til å følge str 92 akkurat som mønsteret er i boka :)

Så, alt i alt, mener jeg at de har truffet helt perfekt med størrelsene på denne overallen i allefall, og at man trygt kan velge den str som samsvarer med hva barnet vanligvis bruker.



2 kommentarer:

  1. Helt utrolig fin, også så herlig fargekombinasjon! Denne skal du være stolt av. Har lyst til å sy den selv kjenner jeg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!!! Inspirert av din nydelige turkise glitterkjole er jeg nå igang med "kløverkjolen" av restestoffet :)

      Slett