lørdag 26. oktober 2013

Retro til fireåring

En av de søteste kjolemodellene i boka til Heilt spesiell og Jubel synes jeg er "Retro kløverkjole" på s.68.

Nå har jeg prøvd min første variant i str. 104. Kjolen blir en presang til en liten slektning på vestlandet, så vi har ikke fått prøvd den på. Den er for stor til vesla og for liten til storebror, så jeg regner med den blir helt super.



Stoffet er stretchvelour fra Stoff & Stil i to lilla/grå varianter jeg har hatt liggende lenge, og ribben/kanter er fra samme sted i fargen "Brent orange". Jeg venter på å få oransje trykknapper til halsåpningen i posten før kjolen er helt ferdig.



Dette er første gangen jeg har prøvd meg på å sy biser, selvlagede til alt overmål. Litt plunder før jeg fant ut hvordan jeg skulle få det pent, men det er en artig effekt som løfter plagget. Jeg har sydd bisene i ribb, og inni har jeg brukt 2 mm elastisk anorakksnor fra Panduro. Min teknikk ble å bruke et bånd på ca 3-3.5 cm (samme som jeg bruker på kanting) som jeg sydde fast til nedre forstykke mens jeg dro litt lett i det. Så tredde jeg inni snoren (som er stivere enn vanlig anorakksnor), før jeg skiftet til glidelåsfoten og sydde en rettsøm med lang stinglengde helt inntil båndet. Etterpå sydde jeg sammen med øvre forstykke, rett mot rett, der båndet blir liggende mellom, og brukte den eksisterende sømmen til å styre etter. Det gikk veldig greit å bruke overlocken til dette. Til slutt sydde jeg ned sømmonnet med tvillingnål. Kantingen til lommen gjorde jeg omtrent på samme måte, men der sydde jeg bare ned sømmonnet på innsiden etter at jeg hadde sydd inntil snoren.

Det blir nok flere kjoler av denne modellen etter hvert.

3 kommentarer:

  1. Veldig veldig pen kjole med nydelige detaljer. Likte særlig godt fargene!

    SvarSlett
  2. Jeg synes denne fargekombinasjonen er så kul!!
    Og kjolen er flott den og :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den fikk litt retro-preg, og det er i hvertfall mamman til mottakeren veldig glad i :)

      Slett