onsdag 30. april 2014

Jeg syr til "Syalong"

Jeg er medlem i en facebookgruppe der det for tiden foregår en såkalt "syalong". Utgangspunktet er at alle skal sy 3-4 sommerplagg til seg selv. Det hele kuliminerer med at alle viser bilder av det de har sydd og så har vi en uhøytidlig konkurranse der vi stemmer på de klærne vi liker best.
Dette er veldig gøy å være med på, og det var den dytten jeg trengte for å sy litt til meg selv; -og det er sååå kjekt å se alt det fine folk syr. Jeg er kjempeinspirert av det jeg har sett så langt, og jeg frykter at lista blir lang over klær som skal sys og mønster som må testes :)

Her er de fire plaggene jeg valgte å ta med:

En kjole i fast stoff ("So Sophie" fra Riley Blake kjøpt på Etsy) sydd etter mønster Onion 2016. Passformen er utrolig fin med god passform over brystet og flatterende rynking midt foran og midt bak på skjørtet. Jeg har valgt å sy på et lyseblått knytebelte i empirelivet, og jeg liker veldig godt det lyseblå mot det gule/brune. I siden er det sydd en skjult glidelås.
For å matche kjolen, som kan bli litt naken over skuldrene i kjølige sommerkvelder, har jeg sydd en cardigan i lyseblå ribb fra Stoff og Stil. Denne har jeg konstruert selv med utgangspunkt i kjolemønsteret Onion 2035. Jeg har laget en utrigning som følger samme form som på kjolen, delt den foran, samt gjort den litt smalere i "skjørtedelen". Bærestykket kan lukkes med trykknapper fra KAM og i empirelivet kan man knyte et belte.





Jeg falt helt for stoffet "Candy Girl" fra Hilco etter at Venke fra Sydilla viste fram en topp hun hadde sydd i det stoffet. Etter litt fram og tilbake bestemte jeg meg for å sy en kjole etter Onion 2035, inspirert av en fin kjole jeg hadde sett hos Tulip & Tatamo. Jeg har brukt lysegrå viskosejersey fra Stoff og Stil sammen med det nydelige turkise.
Jeg sydde et slags bredt belte i dobbel viskosejersey i empirelivet, samt at jeg sydde på egenkonstruerte lommer pyntet med en trukket stoffknapp.
Jeg var veldig spent på resultatet,og må si meg svært fornøyd. Denne kjolen tror jeg er det plagget jeg har sydd til meg selv som jeg er aller mest fornøyd med. Passformen, detaljene, fargene, fallet i skjørtet, komforten; jeg elsker den!



Siden vi kunne ta med 4 plagg, valgte jeg også å ta med denne sommertoppen, "Tilly Dawn" fra Ottobre 2/2014. Jeg liker veldig godt trykket på denne viskosejerseyen, kjøpt fra Stof & Sy. Inni er toppen foret med bambusviskose, noe som gjør at den legger seg veldig fint og er supermyk å ha på. Foret slutter litt under brystet, der det holdes inntil med en enkel strikk. Dette var en løsning jeg likte godt og det gjør at toppen holder seg på plass uten å dra seg.
Jeg har også sydd et matchende skjørt, slik at det blir et antrekk ut av det, men det er ikke med på along'en, så det skal jeg vise fram i et senere innlegg. Jeg har også noen flere kjoler som ble 'stemt ut' underveis :)

4 kommentarer:

  1. Så fine klær! Det er så fint å få sydd noe til seg selv, en egen sommerkolleksjon!

    Har klart å sy to gensere til meg selv, men det blir mest barneklær.

    Stoffet i sommertoppen din var utrolig stilig. Jeg handler ofte på Stoff og Stil, for jeg bor nærme en av butikkene. Har gått glipp av dette stoffet, er det fra årets kolleksjon?

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Gro! Jeg er bitt av basillen med å sy til meg selv, og det blir definitivt mer av det :) Stoffet i sommertoppen er kjempestilig. Det er ikke kjøpt fra Stoff og Stil, men derimot fra Stof og Sy i Danmark: http://www.stofogsy.dk/Nyheder/Stripe-cut.html :)

    SvarSlett
  3. Flotte og forseggjorte plagg! Stilig med det trykket framme på toppen, med striper som sluttar på sida, var prikken over i'en :-) Ha ein fin 17.mai! Helsing Annwes/Anne Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Annwes! Jeg ble veldig fornøyd med klærne og det trykket liker jeg godt også. Toppen har vært i bruk ved flere anledninger :D
      En flott vår og sommer til deg!

      Slett